מאמר זה ידון במספר מהבעיות הנפוצות ביותר המשפיעות על דגמי קליאו, סניק, מגאן, קנגו או רפיק בעלות תיבות ההילוכים האוטומטיות של היצרנית רנו. בואו נסתכל על הבעיות הנפוצות בתיבת ההילוכים שבעלי רכבי הרנו השונים עלולים להיתקל בהן ופתרונות אפשריים.
קולות נקישה בזמן העברת הילוכים
לדגמי רנו הישנים יותר המצוידים בתיבת הילוכים אוטומטית רוחבית הכוללת ארבעה הילוכים (הקרויה DP0), יש בעיה נפוצה למדי ומוכרת בהחלפת הילוכים. הבעיה תתבטא בהחלפה קשה ולא חלקה של ההילוך המגיעה בשילוב עם קול רם. במקרים חמורים יותר, תופיע אזהרת “בדוק תיבת הילוכים” בלוח המחוונים. בעיה זו מופיעה, בדרך כלל, מידי פעם, רק לאחר שהרכב התחמם.
סיבות אפשריות לבעיה:
נוזלים דולפים בתוך ווסת הלחץ, אשר תפקידו לוודא שלחץ נוזל ההילוכים הוא במסגרת המפרט. זה קורה כשהקפיץ בתוך הווסת נחלש, וכתוצאה מכך, נוצר אובדן לחץ הידראולי. הפתרון לבעיה זו הוא החלפת הווסת בווסת חדש ומשודרג.
סולנואידים חסומים ומוגבלים בתנועתם וגורמים לעיכובים במהלך החלפת הילוכים. הבעיה מתרחשת כתוצאה ממהירויות שונות בין הילוכים. בגירים האוטומטיים קיים מחשב-גיר שמקבל מידע באמצעות החיישנים השונים ברכב ולפי החישובים השונים הוא מעביר פקודה להכנסה להילוך ברגע המדויק. פקודה חשמלית מועברת לסולנואיד, שתפקידו להיפתח בזמן הנכון בכדי לאפשר לשמן תיבת ההילוכים להגיעה אל השסתומים.
מעבר פתאומי ל-Limp Mode
בעיה נפוצה נוספת המשפיעה על דגמי רנו הישנים עם תיבת הילוכים אוטומטית DP0. ברוב המקרים, המכונית נוסעת וניתן להחליף בה את ההילוכים כהלכה בתחילת הנסיעה במשך מספר קילומטרים לאחר התנעתה, אבל עוברת ל-Limp mode כשהיא מתחממת. במצב זה תיבת ההילוכים תישאר תקועה בהילוך 3, ותופיע אזהרת Gearbox faulty בלוח המחוונים.
סיבות אפשריות לבעיה
מפלס נוזל תיבת הילוכים נמוך: גורם להפעלת Limp mode כאמצעי מניעה למניעת הנזק שעלול להיגרם מהתחממות-יתר וחוסר בחומר סיכה.
שסתום אפנון לחץ פגום, הגורם להבדלים מוגברים בלחץ נוזל ההילוכים במהלך החלפת הילוכים: ה-TCU מפרש זאת כחוסר אפשרי בנוזל תיבת הילוכים ומפעיל Limp mode כאמצעי מניעה למניעת נזק.
חשוב לציין כי בעיות אלו הן רק חלק מהסיבות האפשריות לתקלה וכדי לאבחן ולאתר את מקור המדויק של התקלה יש לבצע בדיקה ממוחשבת במכון גירים מקצועי.
רעשים בזמן הרצה
מספר דגמי רנו מגיעים עם תיבת הילוכים רציפה מסוג Jacto. לתיבות הללו יש בעיה מוכרת מאד המופיעה כסוג של רעש או יבבה שעשויים להיות קבועים או להופיע מידי פעם, אבל, בדרך כלל מופיעים רק במהלך האצה. במקרים מסוימים, הרעש עשוי להיות מלווה ברעידות בולטות, אבל לא יופיעו סממנים אחרים ולא תידלקנה נורות אזהרה.
סיבות אפשריות לבעיה
מיסב שבור או שחוק – בעיה שכיחה למדי בתיבות אלו. החלפת המיסבים פגומים במיסבים חדשים ומשודרגים תפתור את הבעיה.