מלבד המנוע, גיר הרכב הוא החלק שהכי נוטה לעמוד בעומסי חום כבדים שמאיימים כל העת על תקינותו. לשם כך קיים שמן הגיר שמונע התחממות יתר ומגן על החלקים הנעים בו מפני חיכוך. אך ישנו גם אלמנט נוסף שיכול למנוע את אותה התחממות מסוכנת, ואנחנו מדברים על קולר הגיר. מה זה קולר גיר? ולמי כדאי להתקינו במהרה? להלן כל התשובות.
מה זה קולר גיר?
האם שיערתם פעם כיצד שמן הגיר, שאמור למנוע התחממות יתר, מתקרר בעצמו? ובכן, שמן הגיר מוזרם כל העת בתוך תיבת ההילוכים עצמה, קולט חום ופולט אותו לסביבה החיצונית כאשר הוא עובר בשאיבה בסמוך לרדיאטור הרכב. למרבה הצער, פעולה זו עשויה פעמים רבות שלא להספיק, מה שעלול להתבטא בעליית הטמפרטורה של שמן הגיר ופגיעה ברכב.
קולר גיר, או בשמו הנוסף – רדיאטור קירור לגיר, הוא אלמנט שמותקן בחלק הקדמי של רדיאטור הרכב ומהווה למעשה רשת מסועפת של צינורות שנועדו לאפשר לשמן הגיר יותר נקודות מגע עם האוויר החיצוני ולהתקרר טוב יותר. התוצאה – שמן גיר ששומר על טמפרטורה אופטימאלית לאורך זמן ושומר על הרכב שלכם תקין.
למי כדאי להתקין קולר גיר ברכב?
ישנם קולרים לגיר שמגיעים built-in כבר ברכבים עצמם. בדרך כלל מדובר ברכבי טורבו, מסחריות ורכבי שטח שהיצרנים דאגו בהם למערכת כזו מראש. לבעלי רכבים אחרים כדאי לשקול התקנת קולר גיר במקרה שמדובר ברכבים שעוברים קילומטרים רבים ביום (בשל העברות הילוכים תכופות ומאמצי מנוע) או במקרה של רכבים ישנים (סובלים בדרך כלל יותר מהתחממות של שמן הגיר).
האם זה באמת כל כך חשוב?
עליכם לעשות כל שניתן על מנת לשמור על הגיר שלכם תקין לאורך זמן, שכן עליכם לקחת בחשבון שכאשר גיר הרכב מגיע לסיום דרכו, הדבר עולה כסף רב. אומנם קיימת אפשרות לרכוש גיר משופץ או מיובא, אך עדיין רצוי לשמור על הגיר המקורי תקין ככל שניתן. קולר גיר יעזור לכם בכך.
התקנה של קולר גיר אינה כרוכה בשינוי כלשהו ברישיון הרכב וניתן לעשותה במכוני גירים מורשים. גם תיקון של קולרים תקולים מתבצעת תוך זמן קצר ועלותה אינה גבוהה. כמובן שחשוב מאוד לעבוד עם מכון מקצועי על מנת שפעולות ההתקנה והתיקון יבוצעו ברמה גבוהה. במידה ולא כך, הדבר יכול ליצור אפקט הפוך של התחממות יתר עם הזמן ולהרוס את תיבת ההילוכים במהירות.
רק מכון מורשה ומקצועי יבטיח שדבר מעין זה לא יתרחש, יבצע בקרת איכות קפדנית על העבודה ואף יעניק לכם אחריות ארוכת טווח.