מערכת הגיר בכלי־רכב אוטומטיים היא מערכת מורכבת ביותר, ובתוכה מבוך שלם של חלקים. מי שמפקח על כל המתרחש בתוך המערכת הוא מוח הגיר, המעביר את אותות חילופי ההילוכים מהמנוע אל הגלגלים. הדרך שבה העברת האותות נעשית היא באמצעות ויסות הידראולי, המעביר נוזל מיוחד דרך שסתומי הגיר, כך שמתקיים מעבר חלק. אך ישנן תקלות הקשורות במוח הגיר, המביאות לתפקוד לקוי של מערכת הגיר כולה. הינה כמה מהנפוצות ביותר.
הרכב אינו מצליח להעביר הילוכים
בתוך המערכת של מוח גיר ישנם סלילונים קטנים, שמטרתם להעביר מסרים חשמליים, אשר מניעים את הנוזל ההידראולי בתוך המערכת. כאשר אחד מהסלילונים הללו תקול, המסרים אינם עובדים כראוי. במקרה שכזה, הרכב לא יוכל להיכנס להילוכים מסוימים או להעביר הילוכים כלל. הטיפול בתקלה יכול להיעשות רק באמצעות מכשור מקצועי, הבודק את הפעילות החשמלית. לעיתים תידרש החלפה מוחלטת של מוח הגיר.
רעשי נקישות
אם אתם שומעים רעשי דפיקה בכול לחיצה על הברקס או בהעברת הרכב להילוך אחורי, זה עשוי להצביע על הימצאות תקלה במוח הגיר. במקרה כזה תידרש בדיקה של מוסך מקצועי, כדי לזהות את מקור הבעיה ולהבין כיצד ניתן לפתור אותה. תסמין שכזה עשוי להצביע על מגוון רחב של תקלות.
החלקה של הגיר
תקלה נפוצה נוספת העשויה להתרחש היא מצב שבו הגיר מחליק בעת העברה מהילוך אחד לאחד. גם תקלה זו עשויה לנבוע ממספר רב של גורמים הקשורים במוח הגיר. לכן, אבחון מדויק יכול להיעשות על ידי איש מקצוע בלבד.
השהיה בעת העברת הילוך
אם העברתם הילוך והרכב הגיב בהשהיה לשינוי, זה מעיד על לקות בתפקוד של מוח הגיר. בעיה זו נוצרת כאשר נוזל הגיר אינו מועבר כראוי במערכת, ולכן השינוי נעשה באיחור. בעיה זו עשויה לגרום לרכב להיתקע בניוטרל או בהילוך אחד בלבד.
לא ניתן להוריד הילוך
אם אתם מנסים להוריד הילוך ברכב אך הוא לא מגיב, הנוזל ההידראולי במערכת הגיר אינו עובד במוח הגיר כמו שצריך. מדובר בבעיה המזיקה מאוד לביצועי הרכב ויש לגשת לטיפול במוסך המתמחה במוח הגיר.