מהו בעצם גלגל תנופה?
כשמו, גלגל התנופה הוא מעין גלגל-דיסק מתכתי גדול וכבד, המחובר מצד אחד לחלקו האחורי של גל הארכובה וכן למצמד הרכב (קלאץ’). תפקידו של גלגל התנופה הוא לצבור אנרגיה סיבובית מהמנוע ובמקביל לווסת את התנודות שנוצרות עם פעולת הצילינדרים במנוע. פעולתו מאפשרת הזרמת כוח יציבה ורציפה מהמנוע אל תיבת ההילוכים, ללא הפרעות או רעידות שיכולות להיגרם בשל פעולות המנוע.
מהו אורך חייו הממוצע של גלגל התנופה?
כעיקרון, גלגל תנופה לא עשוי להתקלקל או להיפגם בשנותיו הראשונות של הרכב. אורך חיים ממוצע של גלגל התנופה אמור להימשך בין 130 אלף ק”מ ל- 160 אלף ק”מ, אך פעמים רבות יש צורך להחליף את גלגל התנופה גם לפני טווח הזמן הזה בשל השפעת מצמד הרכב על הגלגל או בשל בלאי או שחיקה שהיה חשוף אליהם הרכב.
קל להבין שיש בעיה בגלגל התנופה אם מופיעים אחד או יותר מהסימנים המוכרים למצב זה. במקרה כזה, אין טעם לנסות ולתקן אלא להחליף את הגלגל. בנוסף, אין צורך להיכנס ללחץ ולא חייבים להגיע באופן דחוף למוסך, אבל כן להתכונן לטיפול קרוב.
סימני תקלה בגלגל התנופה:
- הרכב משמיע קולות מוזרים בעת התנעת המנוע
- בעת דריכה או שחרור דוושת הקלאץ’, נוצרים צלילי שקשוק או נקישות
- “הילוך מחליק” בעת החלפת הילוך או כשהרכב במצב ניוטרל
- רעידות קבועות ברכב בעת נסיעה
- ריח שרוף מכיוון מצמד הרכב
למרות שהמצב לא קריטי בעת הופעת אחד הסימנים, חשוב לא להתעלם וברגע שניתן – להגיע עם הרכב לטיפול. הרכב אמנם יכול להמשיך ליסוע, אך ככל שיעבור הזמן יתווספו תסמינים נוספים ואם המצב לא מטופל גלגלי הרכב עלולים לאבד כוח במהלך נסיעה וזה כבר מצב מסוכן ליושבי הרכב.
מה עושים במקרה של תקלה בגלגל התנופה?
כמובן – לוקחים למוסך. אבל מה שחשוב לדעת לגביי החלפת תנופה הוא שמדובר באחת העבודות הקשות ביותר לביצוע ברכב ולכן מומלץ מאוד לבחור באיש המקצוע הכי טוב שאתה מכיר למשימה הזו. על מנת להחליף את גלגל התנופה יש צורך להוציא את כל תיבת ההילוכים מהרכב, לאחר מכן להוציא את גלגל התנופה, להחליפו ואז להתקין מחדש את תיבת ההילוכים. לאחר התהליך המורכב יש צורך לבדוק את תקינות פעילותם של תיבת ההילוכים, המתנע, המצמד והמנוע כדי לוודא שההחלפה בוצעה כראוי ושאף אחד מאלו לא ניזוק במהלכה. מכונאי הרכב יצטרך להשקיע עבודה רבה כדי לבצע את ההחלפה כמו שצריך. מומלץ לבקש המלצות למכונאי רכב מומחה בתחום זה.
- GMC
- MG
- אאודי
- אבארט
- אופל
- אינפיניטי
- איסוזו
- אלפא רומיאו
- אסטון מרטין
- אקורה
- ב.מ.וו
- בוגאטי
- ביואיק
- בנטלי
- ג’יפ
- דאצ’יה
- דודג’
- דייהטסו
- האמר
- הונדה
- וולוו
- טויוטה
- טסלה
- יגואר
- יונדאי
- למבורגיני
- לנד רובר
- לנצ’יה
- לקסוס
- מאזדה
- מזראטי
- מייבאך
- מיני
- מיצובישי
- מרצדס בנץ
- ניסאן
- סאאב
- סאנגיונג
- סובארו
- סוזוקי
- סיאט
- סיטרואן
- סמארט
- סקודה
- פולקסווגן
- פונטיאק
- פורד
- פורשה
- פיאט
- פיג’ו
- פרארי
- קדילאק
- קוניגסג
- קיה
- קרייזלר
- רובר
- רולס-רויס
- רנו
- שברולט